STRONA GŁÓWNA      PRZECZYTANE      O MNIE       PARTNERZY       KONTAKT/WSPÓŁPRACA             Facebook Instagram  Ask.Fm  Lubimy czytać

2 marca 2013

"Wybrani" - C.J. Daugherty [przedpremiera]



PRZEDPREMIERA!
Tytuł: Wybrani
Seria: Nocna Szkoła
Tom: #1
Autor: C.J. Daugherty
Wydawnictwo: Otwarte/Moondrive
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 440



Już po przeczytaniu opisu wiedziałam, że "Wybrani" przypadną mi do gustu. Nie przywiązałam w przypadku tej powieści zbyt wielkiej wagi do okładki, która - choć adekwatna i trafnie dobrana do tematyki - niezbyt mi się spodobała. I powiem Wam coś jeszcze. C.J. Daugherty, z zawodu reporterka i dziennikarka, napisała "Wybranych" w ramach zakładu. Założyła się z mężem, który powiedział, że jeśli nie będzie w stanie napisać książki dla młodzieży, okaże się tchórzem. Autorka podjęła wyzwanie. Po lekturze "Wybranych" - książki z zakładu, jakby nie patrzeć - doszłam do wniosku, że gdyby wszyscy pisali tak jak Daugherty, świat byłby o wiele piękniejszy. Tą powieścią udowodniła mi, że "amator" nie znaczy "gorszy".

Główną bohaterką jest Allie Sheridan, zbuntowana nastolatka, której szkolne i pozaszkolne wyniki przysporzyły tylu kłopotów, że rodzice postanowili odesłać jej do szkoły z internatem. Wybór padł na Akademię Cimmeria, o której nikt nic nie wie i o której nikt nic nie słyszał. Szkoła okazała się ponurym, acz klimatycznym miejsce, w którym uczy się bogata młodzież. Allie czuje się obco w nowym środowisku, ale z czasem zyskuje kilkoro przyjaciół, a nawet dwóch adoratorów. Sielankę burzy jednak fakt, że wszyscy wokół kłamią i oszukują, a w szkole dzieją się dziwne rzeczy. Nikt też nie kwapi się z odpowiedzią na pytanie Allie: "Czym, do cholery, jest Akademia Cimmeria, i skąd ona się tam wzięła?".

Moim zdaniem "Wybrani" to książka-fenomen. Przez prawie całą książkę przewija się tajemnica: nikt nic nie mówi, a jak już, to tylko kłamstwa, dzieją się dziwne rzeczy, ale z pozoru nikt się nimi nie przejmuje - a ja, biedny żuczek, włosy sobie rwałam z podekscytowania, szukając jakichkolwiek wskazówek co do tego, o czym, u licha, jest ta książka!? Może to wampiry, albo jakieś inne paranormalne istoty? Przez myśl mi nie przeszło, że ta książka będzie zupełnie... normalna, a przy tym tak ekstremalnie wciągająca, że po raz pierwszy od dawien dawna zdecydowałam się na zarywanie nocki! Akcja trzymała mnie w ryzach do tego stopnia, że w nosie miałam świat zewnętrzny, bo bardziej interesowało mnie rozpracowywanie tej książki.

Autorka doskonale poradziła sobie nie tylko z kreowaniem wątku kryminalno-politycznego, ale i bohaterów, z których na pierwszy plan wysuwa się trójkąt Carter-Allie-Sylvain. Motyw jest bez dwóch zdań oklepany jak zadek osła, niemniej jednak nie dominuje nad głównym wątkiem fabuły i nie przytłacza sobą całej książki. Po prostu nie rzuca się w oczy. Cała trójka została wykreowana w najdrobniejszych szczegółach. I choć denerwowało mnie, że z buntu Allie z czasem pozostało jedynie wspomnienie, to jednak z łatwością zaakceptowałam ją taką, jaka jest, wraz ze wszystkimi późniejszymi zmianami. Carter z początku mnie irytował, ale z czasem tak mi się spodobał jako bohater, że ciężko by mi było powiedzieć o nic coś złego. Tymczasem Sylvain to po prostu mistrzostwo kreacji bohatera. Jego nachalność w podrywaniu Allie od samego początku wydawała mi się podejrzana i w sumie miałam nosa, podejrzewając, jak to się skończy. Uznałam jednak, że ta historia będzie miała kontynuację. I miałam rację, bo im bardziej zagłębimy się w fabułę, tym lepiej będzie widać, że Sylvain nie jest typem grzecznego chłopca i w związku z tym popełnia błędy. Ostatnia scena z jego udziałem jest po prostu piękna i dla niej jednej gotowa jestem bronić Sylvaina przed atakami na jego osobę. I strasznie się cieszę, że dałam mu szansę!

Trudno mi znaleźć w "Wybranych" jakieś mankamenty, które umniejszyłyby książce w moich oczach. Pewne nieścisłości i okładkę, na której bez wątpienia mogliby się znaleźć ładniejsi ludzie, jestem w stanie przełknąć na rzecz fenomenalnie zbalansowanej akcji, wciągającej fabuły, intrygujących bohaterów oraz prostego i łatwego w odbiorze języka. Jedyne, co mi się absolutnie nie spodobało i wywołało we mnie atak frustracji, była świadomość, że czytam książkę przed premierą, a na wydanie kolejnej muszę poczekać nie wiadomo jak długo. Nie wiem jak Wy, ale ja chyba przeczytam tom drugi w oryginale.

Głupio byłoby pytać, czy polecam Wam "Wybranych". Jest to bowiem książka, której brakowało na polskim rynku wydawniczym. Książka w żaden sposób nie skłaniająca się ku paranormalności. Na wskroś normalna i na maksa wciągająca, a przy tym tajemnicza jak mało która pozycja na rynku. Na pewno przyznacie mi rację, że w większości książek jesteście w stanie domyślić się, że ten, czy tamten bohater, to wampir, wilkołak lub inne dziwadło. "Wybrani" wbiją Wam ćwieka, bo za Chiny Ludowe nie wywnioskujecie z ponad połowy fabuły, czym jest Akademia Cimmeria i co się dzieje w jej murach. Fenomen!

Ocena:




Za zaproszenie do Akademii Cimmeria dziękuję Wydawnictwu Otwarte/Moondrive!


27 komentarzy:

  1. Wprost nie mogę się doczekać, aż znajdzie się na mojej półce :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Początkowo nie byłam przekonana do tej książki, ale zaczęłam zmieniać zdanie, kiedy bliżej przyjrzałam się fabule. Twoja recenzja utwierdza mnie w przekonaniu, że "Wybrani" to powieść godna uwagi. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Tyle pozytywnych recenzji tej książki, że chyba nie ma innego wyjścia jak ją przeczytać. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka przegenialna, oryginalna, nie wiem jak ludzie mogą pisać, że występują w niej utarte schematy... Ja nie zauważyłam w niej nic podobnego! No i uwielbiam Cartera <3 Nie mogę doczekać się kolejnej części, ta była absolutnie WYBITNA :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak ja tez kocham Cartera ale to co będzie się działo w dziedzictwie to po prostu aż mi sie smutno zrobiło

      Usuń
  5. Powieść jest po prostu niesamowita! Już nie mogę się doczekać kolejnego tomu :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam na tę książkę przeogromną ochotę i liczę na to, że kiedyś będzie dane mi ją przeczytać - w końcu muszę ją dorwać :P

    OdpowiedzUsuń
  7. Cieszę się, że tak wysoko ją oceniłaś, ponieważ jutro mam zamiar zacząć czytać ten tytuł i takie oceny sprawiają, że mam na to jeszcze większą ochotę ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Muszę, no po prostu muszę przeczytać " Wybranych ". Chyba chcę żeby jakaś książka wbiła mi ćwieka. ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Muszę mieć. Koniecznie. Już dawno nie byłam tak "napalona" na jakąś pozycję. Kusisz swoją recenzją, oj, kusisz :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Aaaaa...o matko, o matko, o matko!! Kolejna książka dołącza do listy must have. Za chwilę zbankrutuję...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam to samo. Witaj w klubie, bankrucie...

      Usuń
  11. Nie wierzę! Książką dla młodzieży współczesnej pisarki pozbawiona elementów paranormalnych albo wampirów. Nie wierzę zaprawdę i powtórzę to pewnie jeszcze z trzy razy, ale uczynię to w zaciszu mojego pokoju (Nie wierzę! Nie wierzę! Nie wierzę!). Jest jeszcze nadzieja dla świata i dla obecnego pokolenia :)

    Gdyby nie natłok wielu fantastycznych pozycji, które domagają się przeczytania, może bym nawet zajrzał do tych wybrańców.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam! Mam 17 lat i też sie cieszę, że są jeszcze ludzie, ktorzy chcą pisać i czytać coś o nie wampirach i zjawiskach paranormalnych. Ja zdecydowanie należę do takich osób.

      Usuń
  12. Ksiażka jest boska , przeczytałam ją w niecałe 5h , jest genialna , czekam na kolejne tomy !

    OdpowiedzUsuń
  13. Ksiązka jest boska!! *-* Nie mogę się już doczekać 2 częsci !!

    OdpowiedzUsuń
  14. Uwielbiam !!!<3 <3 Teraz zaczelam ,a wsumie koncze Osobliwy dom Pani Peregrine , mysle ze Wybrani są 100 Razy lepsi !!!! :*

    OdpowiedzUsuń
  15. Świetna książka. Polecam wszystkim gorąco - tylko uwaga:nie można się od niej oderwać!

    OdpowiedzUsuń
  16. to jest najlepsza książka, jaką kiedykolwiek czytałam! nie mogę przestać się nią facynować. w życiu nie czytałam czegoś równie wspaniałego i po raz pierwszy nie pomyślałam ani razu o zrobeniu sobie przerwy w czytaniu. to jest po prostu wspaniałe!

    OdpowiedzUsuń
  17. Recenzja fajnie napisana. Książka po Twojej ocenie zdaję się być w moim guście. Jak tylko wpadnie mi w ręce od razu biorę ! :D Pozdrawiam.
    + zapraszam na http://arenaksiazek.blogspot.com/ :>

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo ciekawa i wciągająca książka. Polecam :))

    OdpowiedzUsuń
  19. Przeczytałam i muszę przyznać, że książka jest całkiem dobra i wciąga. Okładka też jest całkiem dobra (przyciaga wzrok) a i postacie są intrygujące. Książka z charakterem;)
    http://zapiski-okularnicy.pl/

    OdpowiedzUsuń
  20. Pędzę do księgarni... ;DD

    OdpowiedzUsuń
  21. Przeczytałam wszystkie tomy ... jakie do tąd są.

    OdpowiedzUsuń
  22. Najlepsza ,nie mogłam się od niej oderwać .

    OdpowiedzUsuń
  23. Jadę od cioci ze świąt z tą książką. AHHH... Będzie czytanie po nocach 😉

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za opinię i zapraszam ponownie!