STRONA GŁÓWNA      PRZECZYTANE      O MNIE       PARTNERZY       KONTAKT/WSPÓŁPRACA             Facebook Instagram  Ask.Fm  Lubimy czytać

8 lipca 2013

"Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi" - Rafał Kosik




Tytuł: Gang Niewidzialnych Ludzi
Seria: Felix, Net i Nika
Tom: #1
Autor: Rafał Kosik
Wydawnictwo: Powergraph
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 375



Sięgając po ten tytuł, byłam świadoma dwóch antagonistycznych opinii krążących w sieci na temat serii autorstwa Rafała Kosika. Jedni określali ją jako najlepszy cykl dla młodzieży, inni obwołali tanią podróbką "Harry'ego Pottera". Podobieństwa do kultowej sagi JKR faktycznie są uderzające, ale z pewnością nie użyłabym tak ostrych słów w stosunku do twórczości Kosika. W zasadzie po lekturze pierwszej części przygód Felixa, Neta i Niki jestem zadowolona i nie żałuję czasu, który jej poświęciłam w gorącym okresie sesji.

Pewnie dziwi Was wybór tego typu książki. W końcu jej bohaterami są trzynastoletnie dzieci z warszawskiego gimnazjum, które autor zmyślił do tego stopnia, że ciężko się w nim dopatrzeć polskich realiów. Ale bądźmy szczerzy: Harry Potter miał jedenaście lat, kiedy ja w podobnych wieku zaczynałam przygodę z książkami Rowling, a mimo to nadal jestem po uszy zakochana w serii i wciąż czekam na mój zagubiony list z Hogwartu. Na dodatek z czystej ciekawości monitoruję literaturę dla dzieci i młodzieży z gatunku fantasy, sprawdzając jak się ma kondycja pisarzy tego typu powieści. W przypadku serii Kosika mogę na spokojnie polecić jego książki młodym czytelnikom i znam już jedną osobę, której chętnie je zarekomenduję.

Jak już wspominałam, tytułowi bohaterowie powieści mają po trzynaście lat i uczęszczają do warszawskiego gimnazjum. Autora poniosła chyba wyobraźnia, bowiem szkoła Felixa, Neta i Niki należy do tego rodzaju placówek, do których każdy chciałby chodzić. Nie widzę tutaj żadnego porównania do polskich szkół, o których można powiedzieć wszystko, tylko nie to, że przyciągają uczniów. Każdy z bohaterów reprezentuje inną sferę: Felix jest majsterkowiczem i niczym MacGyver potrafi zrobić coś z niczego; Net to uzdolniony informatycznie nerd, któremu niestraszne jest zhakowanie szkolnego systemu komputerowego, czy stworzenie AI; Nika może się pochwalić ponadprzeciętną inteligencją i intuicją godną telepatki. Razem tworzą oni zgrany duet, który wychodzi cało z każdych kłopotów. Dopiero zagadkowe napaści Gangu Niewidzialnych Ludzi krzyżują szyki genialnym dzieciakom. Czy Felix, Net i Nika rozwiążą tę wyjątkowo trudną zagadkę, nie tracąc przy tym niczego ze szkolnego życia? Jedno jest pewne: wrogowie są niebezpieczni i nie zawahają się przed niczym, by pozbyć się upartych gimnazjalistów próbujących ich powstrzymać przed rabunkami.

Książka posiada kilka zalet, które jako starszy odbiorca jestem w stanie docenić. Głównym jej plusem jest wszechobecny humor. Rafał Kosik posiada prawdziwy talent do tworzenia zabawnych dialogów. Rozmowy głównych bohaterów niejednokrotnie rozbawiły mnie do łez i przede wszystkim z uwagi na humor miło wspominam tę lekturę. Na pochwałę zasługuje też to, że pozornie nieistotne wątki ładnie zazębiają się w kulminacyjnym momencie historii. Tym samym okazuje się, że wszystko ma swój cel i nie znalazło się w fabule wskutek nagłego przypływu weny autora. Generalnie na pozytywny odbiór powieści wpłynął też całkiem dobry styl Kosika, po którym widać, że jako pisarz zna się na rzeczy.

Oczywiście "Gang Niewidzialnych Ludzi" ma też swoje wady. Minusem jest duże podobieństwo do przygód Harry'ego Pottera. Nawet jeśli są osoby, które nie zgadzają się z tą opinią, to już sam fakt, że takowa powstała, działa na niekorzyść serii. Inny mankament cyklu to także niepewność autora co do tego, czy iść z fabułą bardziej w stronę rzeczywistości, czy w stronę fantastyki. Raz bohaterowie przeżywali zwyczajne przygody, innym razem stawali oko w oko z duchami. Moim zdaniem takie wahanie nie służyło powieści i raczej skłaniałabym się ku tej drugiej wizji, bo dużo lepiej wychodziło autorowi wymyślanie nierealnych zjawisk.

Jeśli szukacie przyjemnej, lekkiej lektury dla młodszych czytelników, pierwszy tom przygód Felixa, Neta i Niki to idealny wybór. Jest to książka na swój sposób wciągająca i na pewno zaciekawi niejednego fana dziecięcej fantastyki. Polecam Wam ten tytuł i zapewniam, że nie będziecie się nudzić, jak również nie będą nudzić się młodsi czytelnicy, którym podsuniecie "Gang Niewidzialnych Ludzi" jako wakacyjną lekturę.

Ocena:




Recenzja powstała na potrzeby portalu Upadli.pl.

8 komentarzy:

  1. Felix, Net i Nika to wyjątkowa seria, Rafała Kosika bardzo lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajna seria, jednak nie za bardzo w moim typie :D

    weronine-library.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Chyba jednak jestem już trochę za stara na takie książki. Próbowałam kiedyś ją przeczytać i się nie udało, więc co dopiero teraz :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam pierwszy tom, ale kolejne są według mnie raczej nieciekawe. A szkoda...

    OdpowiedzUsuń
  5. Nigdy nie przepadałam za książkami dla dzieci. Nawet jako mała dziewczynka podbierałam mamie jej książki i z nich próbowałam wyłuskać coś dla siebie, także i tym razem się nie skuszę ;)

    Pozdrawiam i zapraszam:

    im-bookworm.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja już jestem chyba za stara na tą serię, ale zna kogoś kto za nią przepada:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Niestety nie przekonała mnie ta pozycja :/
    Ale to pewnie kwestia wieku ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. I kolejna recenzja, która przekonuje mnie do tej serii. I co ja mam zrobić? :)
    Pozostaje mi tylko jedna opcja: zakupić książkę i sprawdzić czy jest warta uwagi, według twojej recenzji jest, a więc zaufam Ci, ale jak mi się nie spodoba to twoja wina. ;D

    http://zzyciafantastycznychswiatow.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za opinię i zapraszam ponownie!