STRONA GŁÓWNA      PRZECZYTANE      O MNIE       PARTNERZY       KONTAKT/WSPÓŁPRACA             Facebook Instagram  Ask.Fm  Lubimy czytać

1 listopada 2013

"Czas Żniw" - Samantha Shannon [przedpremiera]



PRZEDPREMIERA!
Tytuł: Czas Żniw
Seria: The Bone Season
Tom: #1
Autor: Samantha Shannon
Wydawnictwo: Sine Qua Non
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 520



Samantha Shannon (rocznik '91) to okrzyknięta drugą Rowling autorka debiutu dystopijno-fantastycznego, głośno komentowanego w literackim światku i naprawdę obiecującego Czasu Żniw. W Polsce książka będzie miała premierę 6 listopada, a wszystko to dzięki Wydawnictwu SQN, które wyczuło bestseller na długo przed konkurencją i zakupiło prawa do wydania powieści na rodzimym rynku.

Moja przygoda z Czasem Żniw z początku nie była tak sielankowa jak się spodziewałam. Po tak emocjonującej nocie prasowej byłam przekonana, że dzieło Shannon będzie dla mnie objawieniem, tymczasem pierwsze kilkadziesiąt stron okazało się katorgą w postaci dość mozolnego przyswajania nowych wiadomości. Bez dokładnej analizy dodatków załączonych do książki jej lektura jest, moim zdaniem, niemożliwa, gdyż świat wykreowany przez autorkę jest skomplikowany i wyjątkowo złożony. Naprawdę trudno byłoby przebrnąć przez początek bez znajomości podstawowych pojęć w uniwersum powieści, a i z tą wiedzą nie jest to łatwe.

Na szczęście potem było tylko lepiej. Fabuła wciągnęła mnie tak bardzo, że nie chciałam tracić czasu na pisanie recenzji czy siedzenie na Facebooku. Eksplorowanie wraz z główną bohaterką tajemnic Szeolu było znacznie ciekawsze! Muszę przyznać, że autorka wpadła na genialny pomysł - niby jest to banalna dystopia z klimatami fantasy, ale wszystko jest tak odmienne, że nie sposób przyrównać Czasu Żniw do jakiejkolwiek innej książki. Samantha Shannon bez wątpienia pracę nad tekstem poprzedziła obszernymi przygotowaniami, które teraz wydają swoje niesamowite plony. Trudno przejść obok tej książki obojętnie - już sama okładka intryguje, a co dopiero, gdy zajrzy się do opisu fabuły! Jedno jest pewne: jeśli bardzo wpływowi agenci zabijają się o prawa do wydania książki, to musi być ona wyjątkowa.

Bohaterką powieści jest Paige Mahoney o pseudonimie Blada Śniąca. Jest jasnowidzką o bardzo nietypowych zdolnościach i pracuje w przestępczym światku Londynu przyszłości. Działa głównie na terenie podziemia, do którego ciągną wszyscy jej pobratymcy, bezwzględnie tępieni przez zwykłych śmiertelników. Unikatowa aura Paige przysparza jej wielu wrogów, lecz dziewczyna jest ostrożna jak nikt inny. Gdy w końcu wpada w pułapkę, nie trafia do więzienia tak jak wszyscy schwytani przez władze Londynu jasnowidze - specjalnym transportem dostaje się do kolonii karnej - Szeolu. Jest to tajne miejsce rządzone przez rasę Refaitów, którzy poprzez szczeliny między naszym światem a ich krainą przedostali się w okolice Oxfordu, by podbić ludzkość. Jak na buntowniczkę przystało Paige nie pozwala obcym sobą pomiatać, choć Naczelnika obawia się prawie tak samo jak przywódczyni tajemniczej rasy. Czy uda jej się przeżyć i jak potoczą się jej losy - przekonajcie się sami, sięgając po debiut Samanthy Shannon! A wierzcie mi, warto to zrobić!

Czas Żniw doszczętnie zmaltretował moją psychikę - takich analiz fabuły nie przeprowadzałam jeszcze nigdy w życiu. Drobiazgowo śledziłam wszystkie wątki i szukałam w nich jakichś uchybień i niedociągnięć. Poległam. Ta książka napisana jest tak fantastycznie i z takim pietyzmem, że nie ma mowy o jakichkolwiek potknięciach w fabule. Autorka snuje intrygę, jakiej nie spodziewałabym się po literaturze młodzieżowej - wydaje mi się, że mnóstwo czasu musiało jej zejść na ułożenie planu wydarzeń i nie chcę sobie nawet wyobrażać ile tego powstało, biorąc pod uwagę plany pisarki na kolejne sześć tomów.

Pod tym względem Samantha Shannon faktycznie przypomina JKR, ale byłabym ostrożniejsza, porównując obie autorki. Rowling napisała cykl, który na dobre zagościł w kanonie i zawsze kojarzyć się będzie z książkami dla młodych czytelników. The Bone Season to z kolei naprawdę poważny cykl, którego fabuła wciąga aż miło, ale jednocześnie jest bardzo trudna i wymaga przemyśleń. Po lekturze Czasu Żniw byłam wymęczona psychicznie i miałam książkowego kaca, ale było to tak przyjemne, że chętnie powtórzę tę przygodę po raz kolejny. Dzieło to wspaniale wpisuje się w lukę między literaturą młodzieżową a piękną - tego mi brakowało wśród książek, które dotychczas przeczytałam. Z pewnością niejednokrotnie powrócę do lektury tej powieści, bo należy ona do gatunku tych, o których się nie zapomina.

Książkę cechuje ponadto wspaniały język, niezwykle dojrzały jak na rocznik '91, a tłumaczenie - muszę przyznać - oddaje to naprawdę dobrze. Miałam z Czasem Żniw niespodziewany falstart i cieszę się przeogromnie, że szybko nadrobiłam braki w wiedzy i maksymalnie wciągnęłam się w przygody Paige. Ta krnąbrna i odważna dziewczyna bardzo mi przypomina Katniss Everdeen (sam zamysł fabuły również, ale to szczegół), a że bohaterkę z trylogii Suzanne Collins z miejsca pokochałam, to i z Bladą Śniącą nie mogło być inaczej. Co do innych bohaterów to przyznaję się bez bicia: nie zwróciłam na nich większej uwagi. Liczyli się tylko Paige i Naczelnik, który - notabene - wciąż wywołuje u mnie ciarki na plecach. Bez wątpienia jest to niezwykle elektryzująca postać nadająca smaczku całej powieści.

Czas Żniw zrobił na mnie piorunujące wrażenie. Ten doskonały pod każdym względem debiut literacki jest powiewem świeżości na zatęchłym rynku książki i wart jest Waszej uwagi. Moje początki z dziełem Shannon nie były łatwe, ale dość szybko okazało się, że to tylko drobne nieporozumienie. Tak naprawdę jest to fascynująca opowieść o miłości, honorze, odwadze i przetrwaniu - wspaniale napisana i drobiazgowo przedstawiona. Wyraziści Paige i Naczelnik są mocnymi stronami powieści: czują i reagują tak jak powinni realni bohaterowie. Gwarantuję Wam, że gdy sięgnięcie po Czas Żniw, to będziecie zachwyceni, a nawet jeśli tak się nie stanie, to na pewno fabuła zaintryguje Was na tyle, że chętnie sięgniecie po kontynuację. Ja już nie mogę się jej doczekać! Oby więcej takich książek wydawano w Polsce, a świat stanie się piękniejszy!

Ocena:

15 komentarzy:

  1. Jestem bardzo ciekawa tej lektury i nie ukrywam, że mam na nią wielką ochotę

    OdpowiedzUsuń
  2. Sięgam po nią zaraz po weekendzie :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Oj, mam ochotę na tą książkę już bardzo. bardzo długo. Tyle recenzji się już pojawiło... :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda na to, że muszę po nią sięgnąć ;)

    weronine-library.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam wiele pochlebnych recenzji o tej książkę. Lubię takie klimaty, więc z przyjemnością ją przeczytam :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja już jakiś czas mam na nią ochotę i na pewno po nią sięgnę! Świetna recenzja;) pozdrawiam ciepło i zapraszam do siebie;))

    OdpowiedzUsuń
  7. No muszę ją przeczytać ! Po tylu pozytywnych recenzjach.. Zresztą to zdecydowanie moje klimaty ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Również jestem pod wielkim wrażeniem tej książki:) Naprawdę świetny debiut:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jestem jej straaaasznie ciekawa :) Mam nadzieję, że kiedyś będę miała okazję ją przeczytać, bo zapowiada się niesamowicie :)
    Przy okazji zapraszam do wzięcia udziału w moim wyzwaniu - informacje u mnie na blogu :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Moja ciekawość względem tej powieści, jeszcze bardziej wzrosła po Twojej recenzji :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Od jakiegoś czasu mam ochotę na tę książkę, widzę że muszę przeczytać ją jak najszybciej :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ta książka zbiera tak wysokie noty, że aż się cieszę, że jej lektura jeszcze przede mną ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. gdzieś się natknąłem na reklamę, ale jakoś okładka wydała mi się średnia.. ale widzę że treść jest jak najbardziej ciekawa.. trzeba będzie jutro rozejrzeć się w księgarniach :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Musze jak najszybciej zdobyć tą książkę!

    wyrazajac-siebie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za opinię i zapraszam ponownie!