STRONA GŁÓWNA      PRZECZYTANE      O MNIE       PARTNERZY       KONTAKT/WSPÓŁPRACA             Facebook Instagram  Ask.Fm  Lubimy czytać

27 stycznia 2014

"Iskra" - Amy Kathleen Ryan



Tytuł:
Iskra
Seria: Gwiezdni wędrowcy
Tom: #2
Autor: Amy Kathleen Ryan
Wydawnictwo: Jaguar
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 407




Całkiem niedawno, bo w kwietniu zeszłego roku, rozpływałam się nad Blaskiem, który sprawił, że po raz pierwszy w życiu zwróciłam uwagę na space operę. Do tej pory była mi raczej obca i wręcz od niej stroniłam. Jakże byłam głupia! Pierwszy tom Gwiezdnych wędrowców spodobał mi się tak bardzo, że nie mogłam się doczekać chwili, w której wezmę do ręki kontynuację i powrócę myślami na pokład Empireum.

Amy Kathleen Ryan to kolejna z rzędu autorka, która przeczy tezie, jakoby drugie tomy zawsze były gorsze od pierwszych. Guzik prawda - choć jest wiele przykładów na poparcie tej tezy, to i tak zazwyczaj można też znaleźć pisarza, który jej zaprzeczy. Co prawda autorka Blasku i Iskry nie przebiła pod tym względem Miry Grant, będącej w mojej opinii niekwestionowaną mistrzynią, lecz depcze jej po piętach.

Na Empireum rządzi teraz Kieran. Niestety, z pogodnego i normalnego chłopca nic już nie zostało - na jego miejscu pojawił się przywódca sekty i - jakby nie patrzeć - kretyn pozbawiony zdrowego rozsądku. To z jego powodu Seth siedzi w więzieniu bez żadnych szans na sprawiedliwy proces. Za bardzo nie ma też dokąd uciec, gdyż ogranicza go przestrzeń statku kosmicznego, którym podróżują. Z kolei dla Waverly przemiana Kierana to prawdziwy cios w serce. Z pewnością nie tego spodziewała się po nim spodziewała, wracając z bliźniaczej jednostki opanowanej przez nawiedzoną staruszkę. Na dodatek dziewczyna boryka się z wyrzutami sumienia i obwinia o pozostawienie dorosłych na pokładzie Nowego Horyzontu. A jako że los lubi płatać ludziom figle, to na dokładkę na Empireum grasuje sabotażysta. Waverly musi szybko odnaleźć osobę odpowiedzialną za eksplozję na statku, inaczej życie stracą wszyscy, a na Nową Ziemię nie trafi żaden człowiek...

Iskra jest nie tylko udaną kontynuacją Blasku. To także wspaniały przykład tego, że historie dojrzewają - ulegają zmianom, przekształcają się, nabierają ukrytej głębi. To już nie jest tylko historia o locie kosmicznym statkiem, bowiem w grę zaczynają wchodzić elementy polityki, a co najciekawsze - także i wiary. Wspominałam o tym już przy okazji recenzji pierwszego tomu, ale nie sposób pominąć te kwestie teraz, gdy akcja nabiera rozpędu, a fabuła przesiąknięta jest wątkami znacznie dojrzalszymi i skłaniającymi do refleksji. Duże znaczenie zyskuje również wątek władzy i dążenia do utrzymania jej wbrew wszystkiemu. Kieran to wzorcowy i wręcz podręcznikowy przykład idioty, który leci na stołek przywódcy, w ogóle nie patrząc na konsekwencje swoich czynów. Pukam się w głowę, gdy pomyślę, że mogłam go lubić. Teraz nie mogę patrzeć nawet na jego imię pojawiające się w książce. Przy czym podkreślam, że mam tak bardzo rzadko.

Podoba mi się za to postać Setha, któremu autorka dała niewiele pola do popisu w Blasku, zapewne po to, by mógł rozwinąć skrzydła w następnej odsłonie Gwiezdnych wędrowców. Muszę przyznać, że podoba mi się postawa tego chłopaka - niby taki z niego recydywista, ale jednak widać, że to co robi, robi z myślą o członkach załogi. Prawda, że brzmi to lepiej niż Kieran drżący o swoją ciepłą posadkę? Otóż właśnie. Ale nie tylko Seth jest godzien uwagi, bo i z Waverly sprawa ma się dużo lepiej niż poprzednio. U niej najbardziej widać dążenie do tego, by na Empireum zapanował spokój. Widać też jak bardzo zależy jej na powrocie rodziców i obaleniu przywódczyni Nowego Horyzontu. Waverly jest niezwykle upartą osobą i z pewnością jeszcze niejeden raz uda jej się mnie zaskoczyć. Mam nadzieję, że tylko pozytywnie!

Toczący się gdzieś w tle wątek miłosny dodaje smaczku tej i tak już bardzo dobrej historii. Jego największym plusem jest to, że dzieje się pomiędzy wydarzeniami i nie wysuwa się na pierwszy plan. Tak samo zresztą wygląda kwestia normalnego życia na pokładzie Empireum. Autorka daje nam wgląd w codzienność mieszkańców, nie zapominając o tym, że nie o to w tej historii chodzi. Naprawdę fajnie to wypada. A jeśli dodać do tego porażające zakończenie, to czego chcieć więcej!?

Jestem zachwycona lekturą Iskry i nie byłabym sobą, gdybym Wam jej nie poleciła. Jeśli tylko czytaliście pierwszy tom, nie wahajcie się i lećcie do księgarni lub biblioteki, bo naprawdę warto! A jeśli przygoda z Gwiezdnymi wędrowcami jeszcze przed Wami, to mogę Wam zagwarantować, że przy obu książkach Amy Kathleen Ryan nie będziecie się nudzić. Ja już nie mogę się doczekać trzeciego tomu i z pewnością przeczytam go od razu po premierze. Oby tylko ta historia skończyła się tak jak to sobie wyobrażam...

Ocena:




GWIEZDNI WĘDROWCY:
Blask | Iskra

11 komentarzy:

  1. Muszę przeczytać, coś czuję, że mi się spodoba. A po za tym okładka strasznie mi się podoba. Bedę teraz wiedziała czego szukać

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam nadzieję, że uda mi się przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  3. "Blask" bardzo mi się podobał, pomysł na fabułę był świeży i oryginalny, mimo licznych porównań do "W otchłani", które muszę zweryfikować ;) Z "Iskrą" było już trochę gorzej, ale wciąż jestem ciekawa jak zakończy się ta kosmiczna odyseja ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Szczerze mówiąc nie przepadam za filmami ani za książkami, których akcja dzieje się w kosmosie (dobrze wnioskuję?). Jedynym wyjątkiem są "Gwiezdne Wojny". Ale muszę stwierdzić, że historia troszkę mnie zaciekawiła..
    ~Natalia

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie znam tej serii, ale może się to zmieni za jakiś czas. Zainteresowałaś mnie (a jeszcze nie czytałam pierwszej części :D ), tym bardziej, że tak zachwalasz :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Dużo dobrego słyszałam o tej serii, więc mam nadzieję, że się na tą serię niedługo natrafię :P

    weronine-library.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam ją jeszcze przed premierą. Genialna pozycja.^^

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie czytałam pierwszej części, a dzięki Twojej recenzji mam ochotę na lekturę obu tych tomów.

    OdpowiedzUsuń
  9. Z chęcią zapoznam się z tą serią ; )

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie kojarzę tej serii, ale teraz z pewnością zwrócę na nią uwagę, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za opinię i zapraszam ponownie!