STRONA GŁÓWNA      PRZECZYTANE      O MNIE       PARTNERZY       KONTAKT/WSPÓŁPRACA             Facebook Instagram  Ask.Fm  Lubimy czytać

12 czerwca 2014

"Sen Kleopatry" - Christian Jacq


W dzieciństwie interesowałam się dość mocno starożytnością, a w szczególności dziejami Grecji i Rzymu. Dziś ta fascynacja w zasadzie mi minęła - z pewnością dlatego, że pojawiło się wiele innych rzeczy, które są dla ważniejsze, więc dawne hobby zeszło na dalszy plan. Nie oznacza to jednak, że antyk całkowicie przestał mieć dla mnie znaczenie. Przeciwnie, nadal chętnie sięgam po różne czasopisma z ciekawymi artykułami o tamtych czasach. Na pewno nie mogłabym powiedzieć, że odcięłam się od tematu raz na zawsze.

W całej tej starożytnej otoczce chyba najbardziej fascynują mnie znane postacie historyczne. Zawsze byłam pod ogromnym wrażeniem podbojów Aleksandra Wielkiego, czułam respekt przed Juliuszem Cezarem, zaś Kleopatrę podziwiałam za prawdziwą odwagę, która przysporzyła jej władzy, o jakiej kobiety mogły wówczas tylko pomarzyć. I to właśnie ona, piękna i przebiegła władczyni Egiptu, jest bohaterką książki Sen Kleopatry, której autorem jest Christian Jacq, znany historyk i egiptolog kierujący Instytutem Ramzesa.

Gdybym miała krótko podsumować tę książkę, to stwierdziłabym, że jest to fabularyzowana historia życia Kleopatry. Niby jest to powieść, a więc coś zmyślonego przez pisarza, ale mimo wszystko profesjonalizm wyzierający z jej stron jest porażający. A przy tym - co według mnie bardzo ważne - Sen Kleopatry nie jest lekturą przytłaczającą. Styl autora jest lekki i przejrzysty, co w efekcie pozwala odprężyć się przy czytaniu, które z jednej strony jest po prostu rozrywką, a z drugiej... nauką. Przemycane przez Christiana Jacq'a ciekawostki i fakty historyczne wspaniale współgrają z fabularną akcją mającą na celu zdynamizowanie tej poniekąd biografii królowej Egiptu. Jak dla mnie - świetny zabieg!

Jeszcze nigdy nie spotkałam się z tyloma informacjami o Kleopatrze w jednym dziele. Zawsze były to fakty przedstawiane wybiórczo, z pominięciem wielu ważnych kwestii. Tutaj tego nie ma - informacji jest naprawdę mnóstwo i nie można powiedzieć, by były nudne, wybrakowane, czy nieistotne. Jestem wprost zachwycona ich ilością, ponieważ za ich sprawą dowiedziałam się o tej niezwykłej kobiecie więcej niż mogłabym usłyszeć w szkole na lekcjach historii. Władczyni Egiptu była postacią ambitną, a przy tym dość tajemniczą i fajnie było strona po stronie odkrywać wszystkie jej tajemnice. A tych miała ona naprawdę dużo.

Sen Kleopatry to doskonale napisana i poprowadzona powieść, w której poczytać można o intrygach i polityce, walkach o władzę, miłości i namiętności, zdradzie i nieuchronności losu. Z pewnością spodoba się ona miłośnikom historii, a zwłaszcza osobom, które interesują się Egiptem i jego burzliwymi dziejami. Mnie ta książka pozytywnie zaskoczyła i naprawdę dała więcej niż niejedna sucho napisana biografia. Polecam, jeśli chcecie wiedzieć coś więcej ponad to, że Kleopatra była kochanką Cezara i kąpała się w oślim mleku.

Sen Kleopatry, Christian Jacq, Znak 2014, s. 368.

3 komentarze:

  1. Mimo, że tak dobrze oceniasz tę książkę.. Nie jestem pewna czy sięgnęłabym po nią, nigdy nie przepadałam za taką tematyką.

    OdpowiedzUsuń
  2. Najpierw biografia Kleopatry, a później to :)
    http://zakurzone-stronice.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Starożytnością dotychczas się przesadnie nie interesowałam, ale nigdy nie jest za późno, żeby coś mnie wciągnęło, a brzmi ciekawie. :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za opinię i zapraszam ponownie!