STRONA GŁÓWNA      PRZECZYTANE      O MNIE       PARTNERZY       KONTAKT/WSPÓŁPRACA             Facebook Instagram  Ask.Fm  Lubimy czytać

23 października 2014

"Kobiety, które zawładnęły Europą" - Jean des Cars


Kobiety i to, w jaki sposób zapisały się na kartach historii, to fascynujący materiał na książkę. Jeśli na dodatek jej autor to pasjonat, którego miłość do tematu widać na każdej jej stronie, to zwyczajne spotkanie z lekturą zamienia się w prawdziwą ucztę dla wyobraźni. Tak właśnie było w przypadku Jeana des Carsa, autora kompendium wiedzy o europejskich królowych, czyli publikacji Kobiety, które zawładnęły Europą.

Dlaczego piszę o kompendium? Otóż, sięgając po tę książkę, należy liczyć się z faktem, iż jest ona poświęcona sylwetkom kilku najznamienitszych władczyń w historii Europy, a co za tym idzie, obszerne biografie, na jakie owe kobiety bez wątpienia zasługują, tutaj zostały zastąpione tzw. wiedzą w pigułce. Informacje na ich temat zostały wybrane na podstawie ich istotności oraz z uwzględnieniem subiektywnych odczuć autora. Subiektywizm w przypadku tej publikacji zaczyna się zresztą już w momencie wyboru bohaterek książki, bo jakby nie patrzeć, nie każdy uważa, że królowa Sisi zasługuje na równie dużo uwagi, co Maria Antonina, i na odwrót. W efekcie, zasiadając do lektury dzieła des Carsa, należy pamiętać o tym, że to jego osobiste preferencje zadecydowały o tym jak zostały przedstawione postacie historyczne, które znalazły się w tym zbiorze.

Tak się fajnie złożyło, że moje zainteresowania pokrywają się z tymi des Carsa, dzięki czemu wybór królowych do tej książki jest dla mnie prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Uwielbiam Marię Antoninę, fascynuje mnie królowa Wiktoria i Elżbieta I, a obecnej królowej Wielkiej Brytanii mam ogromny sentyment. Sami rozumiecie zatem, że w moim przypadku odbiór tej publikacji był ogromną przyjemnością. Wcale nie przeszkadza mi encyklopedyczna forma tekstu, ponieważ to, co najważniejsze, udało mi się w nim znaleźć. Do tego nie mogę przestać zachwycać się tą przepiękną oprawą graficzną. Portret Marii Antoniny, który widnieje jako zapowiedź rozdziału poświęconemu jej życiu, to dla mnie jeden z najwspanialszych malunków przedstawionych w tej książce.

Nie da się ukryć, że aby w pełni docenić tę wyjątkową publikację, należy kochać historię i interesować się dziejami największych rodów królewskich w Europie, począwszy od XVI wieku, a na czasach współczesnych skończywszy. Wiadomo - jest to książka dla entuzjastów tematu. Jeśli nimi jesteście i zależy Wam na krótkich, ale treściwych biogramach największych władczyń naszego kontynentu, to nie moglibyście trafić lepiej. Ta publikacja nie tylko nacieszy Wasze oczy, ale i zaspokoi głód wiedzy o postaciach historycznych, które najbardziej podziwiacie.

Kobiety, które zawładnęły Europą Jeana des Carsa to pozycja obowiązkowa na półce każdego miłośnika historii europejskiej monarchii. Uważam, że dzieło to w pełni zasługuje na Waszą uwagę. Jeśli chodzi o mnie, to w moim domu książka ta już dawno znalazła miejsce obok innych najważniejszych książek w mojej biblioteczce. W sumie to mam też cichą nadzieję, że i u Was będzie tak samo. Polecam, nie będziecie żałować zakupu.

Kobiety, które zawładnęły Europą, Jean des Cars, Muza 2014, s. 336.

10 komentarzy:

  1. Niestety nie należę do tak wielkich fanów historii, bym chciała sięgnąć po tę pozycję ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka w sam raz dla mnie :) Na jesień mam już wypełniony grafik książkowy, ale zimą po tę propozycję chętnie sięgnę!

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam tę książkę i muszę przyznać, że poza fantastyczną treścią, książka posiada okładkę, która przepiękna!

    OdpowiedzUsuń
  4. Chciałabym przeczytać tę ksiązkę, i to bardzo ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Sporo słyszałam o tej książce i myślę, że to godna uwagi pozycja. Z chęcią zapoznam się z nią bliżej.

    www.im-bookworm.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. Szkoda, że nie interesuje się historią, bo tak ją zachwalasz, że nawet moje brak wiedzy mi nie przeszkadza ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Mnie niestety zamiłowania i zainteresowania nie pomogły ocenić tej książki jakoś wspaniale. Wiedza w pigułce do mnie nie przemawia, niestety. Trzeba jednak przyznać, że ów tekst będzie ozdobą każdej półki ze względu na perfekcyjne wydanie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdyby o każdej z tych kobiet napisać obszerny tekst, autor musiałby wydać o każdej z niej osobną książkę. Wydaje mi się, że założeniem tej publikacji była wiedza w pigułce. Jest to świetny materiał na prezent dla miłośników historii :) Ale oczywiście rozumiem, że nie każdy musi lubić taką wersję wydarzeń :)

      Pozdrawiam cieplutko! :)

      Usuń
  8. Mam ją i już nawet zaczęłam czytać i trzeba przyznać, że jest przepięknie wydana. Mam tylko jeden problem, tyle kobiet w jednej książce = tyle osób i faktów, że czasami nie do końca nadążam z racji, że historię w szkole miałam zupełnie kiepską, a o takich tematach to w sumie praktycznie żadną. Ale staram się i zobaczymy jakie wrażenia po zakończeniu będę miała :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Słyszałam sporo o tej książce i mam ogromną ochotę na jej lekturę. Mam nadzieję, że niedługo uda mi się ją przeczytać.

    www.im-bookworm.pl

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za opinię i zapraszam ponownie!