STRONA GŁÓWNA      PRZECZYTANE      O MNIE       PARTNERZY       KONTAKT/WSPÓŁPRACA             Facebook Instagram  Ask.Fm  Lubimy czytać

12 października 2014

"Sherlock Holmes. Tom I" - Arthur Conan Doyle


Nie znam nikogo, kto nie kojarzyłby chociaż z nazwiska najsłynniejszego detektywa wykreowanego przez Arthura Conan Doyle'a. Dziś Sherlock Holmes to postać kultowa, która na stałe zagościła w kulturze popularnej. Obecnie przeżywa renesans za sprawą dwóch świetnych seriali, filmów fabularnych oraz prężnie działającego fandomu. Na pewno w takiej sytuacji warto zapoznać się z książkowym pierwowzorem detektywa, zwłaszcza jeśli można sięgnąć po takie wydanie, które dodatkowo będzie cieszyć nasze oczy. Na przykład takie jak widzicie na zdjęciu powyżej.

W wydaniu tym, zawierającym najnowszy przekład historii spisanych przez Athura Conan Doyle'a, znajdują się trzy powieści o Sherlocku: Studium w szkarłacie, Znak czterech oraz bodajże najpopularniejszą ze wszystkich - Pies Baskerville'ów. Każda z zaprezentowanych w książce historii jest mocno wciągająca i wpisuje się w mój gust.

Pierwsza z nich przedstawia początki znajomości Holmesa z doktorem Johnem Watsonem, który wrócił z wojny jako weteran ogarnięty traumą po tym, co tam przeżył. Mężczyźni wynajmują mieszkanie przy Baker Street 221b w Londynie. Sherlock intryguje swojego współlokatora, dlatego gdy pojawia się nowa sprawa do rozwiązania, John na wpół z własnej woli, a na wpół zmuszony do tego przez detektywa, pomaga mu w rozwikłaniu zagadki śmierci pewnego dżentelmena. Druga powieść opublikowana w tym tomie to jednocześnie debiut Mary Morstan, która odegra znaczącą rolę w życiu jednego z bohaterów. Sherlock i John pomagają kobiecie w odkryciu prawdy o zaginięciu jej ojca. Z kolei w Psie Baskerville'ów duet Holmes-Watson musi rozwiązać zagadkę tajemniczej klątwy z demonicznym psem w roli głównej, zanim jej skutki dosięgną ostatniego spadkobiercę rodu.

Wszystkie te historie były mi znane już wcześniej, ale muszę przyznać, że przyjemnie czytało mi się je w nowym przekładzie. Zapewne wiecie, że przygody Sherlocka Holmesa należą do klasyki literatury angielskiej. Chociażby z tego prostego powodu warto się z nimi zapoznać, przy czym nie jest to jedyna okoliczność przemawiająca za ich przeczytaniem. Nie musicie się obawiać, że opowieści zawarte w tej książce okażą się przestarzałe i nudne - proza Arthura Conana Doyle'a jest uniwersalna i ponadczasowa. Jego dzieła nigdy nie tracą na ważności, co więcej, będą przyciągać kolejne pokolenia żądnych przygód i kryminalnych zagadek czytelników.

Wspaniałą wiadomością dla mnie oraz licznych fanów Sherlocka Holmesa jest fakt, iż światło dzienne ujrzą dwa kolejne tomy, dzięki którym w trzech obszernych książkach znajdą się wszystkie dzieła Arthura Conana Doyle'a opowiadające o naszym ulubionym detektywie. Jak widzicie na załączonym obrazku, wydanie to jest porządnie wykonane i zachowuje klimat dawnych okładek powieści kryminalnych. Książka wspaniale prezentuje się na półce i będzie cieszyć oczy fanów przez długie lata. Zapewne jeszcze niejeden raz sięgnę po przygody Sherlocka, a jeśli tę recenzję czytają osoby, które nie miały do czynienia z twórczością autora, to gorąco je zachęcam do nadrobienia zaległości. Pamiętajcie, Sherlock to nie tylko Benedict Cumberbatch!

Sherlock Holmes (Sherlock Holmes #1), Arthur Conan Doyle, Zysk i S-ka 2014, s. 494.

8 komentarzy:

  1. Od jakiegoś czasu zaciekawił mnie Sherlock, nawet wczoraj oglądałam kawałek filmu! :)

    oxu-czytanie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam tę książkę. Swego czasu recenzowałam u siebie na blogu. Piękna pozycja, prawdziwa ozdoba biblioteczki i niesamowita perełka dla fanów nieśmiertelnego detektywa :) Z niecierpliwością wyczekuję premiery II tomu :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak mnie ciągnie do tej książki. Filmy uwielbiam, serial przede mną, ale postać Holmes'a bardzo mnie fascynuje :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ze wszystkich historii o Holmsie zdecydowanym numerem 1 jest "Pies Baskerville'ów", w którym niewątpliwym atutem jest opis miejsca, w którym akcja się toczy. Klimatyczne, zdradzieckie ale zarazem pełne uroku spowite mgłami wrzosowiska Devonu, wprowadzają do powieści nastrój tajemnicy i dreszczyk emocji. Książkę miałam okazje nie tylko czytać, ale także odsłuchać w formie formie audiobooka czytanego przez Janusza Zadurę. Świetnie sprawdził się w roli czytającego.

    OdpowiedzUsuń
  5. Cześć, z góry przepraszam za ten rodzaju spamu, ale pragnę poinformować, że zmieniłam adres internetowy strony. Dalsze wskazówki przesyłam w linku:
    http://recenzjapisanaemocjami.blogspot.com/2014/10/zmiana-adresu-strony.html
    Jeszcze raz przepraszam i pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Marzę o czymś o sherlocku, więc już chyba wiem na jaką pozycję będę polować :)

    OdpowiedzUsuń
  7. 3 lata temu kupiłam książkę z przygodami Sherlocka Holmesa, ale jeszcze nie przeczytałam ;/ Mam nadzieję, że za jakiś czas zabiorę się za nią, bo od bardzo dawna chcę zapoznać się bliżej ze śledztwami Holmesa i Watsona.

    ksiazkowy-swiat-niki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak mnie cieszy, że wciąż spotykam recenzje o moim ulubionym detektywie ;-)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za opinię i zapraszam ponownie!