STRONA GŁÓWNA      PRZECZYTANE      O MNIE       PARTNERZY       KONTAKT/WSPÓŁPRACA             Facebook Instagram  Ask.Fm  Lubimy czytać

7 marca 2015

"Butik na Astor Place" - Stephanie Lehmann


Każdy z nas ma jakieś zainteresowania. Ja, dajmy na to, uwielbiam historię brytyjskiej monarchii i wszystko, co ma związek z Nowym Jorkiem, zwłaszcza tym z lat dwudziestych i trzydziestych ubiegłego wieku. Gdybym miała wybrać czasy, w których przyszłoby mi żyć, to pewnie postawiłabym właśnie na to - chodziłabym na bale jak u Gatsby'ego, piła nielegalnie alkohol i do późna w nocy siedziała w klubach, w których grało się stary, dobry jazz.

Stephanie Lehmann, debiutująca w Polsce autorka, postanowiła sprawić mi piękny prezent i fabułę książki Butik na Astor Place umiejscowiła w Nowym Jorku, naprzemiennie opisując go z punktu widzenia dwóch obcych sobie kobiet, każdej z innej epoki. Amanda to współczesna mieszkanka Wielkiego Jabłka, właścicielka butiku na Astor Place, w którym sprzedaje ubrania vintage, zaś Olive żyła w Nowym Jorku w początkach dwudziestego wieku. Amanda przez przypadek znajduje stary pamiętnik Olive i, wiedziona ciekawością, postanawia go przeczytać. Wie, że ją i jego autorkę dzieli sto lat, w trakcie których świat bardzo się zmienił, ale jednocześnie odkrywa, że w pewnych aspektach ona i Olive są do siebie niesamowicie podobne.

Zwykle w takich sytuacjach jedna opowieść wciąga bardziej niż druga i tak było w moim przypadku. Tak jak losy Amandy śledziłam z umiarkowanym zainteresowaniem, tak wszelkie szczegóły życia Olive chłonęłam jak gąbka. Musicie jednak wiedzieć, że autorka doskonale wyważyła obie historie - zatem ktoś, kto nie ma tak jak ja hopla na punkcie tamtych czasów, powinien być zainteresowany i jedną, i drugą. Zwłaszcza że opowieść jest doprawdy intrygująca. Najważniejsze, co rzuca się w oczy, jest niedostrzegalne na początku podobieństwo obu pań. Choć są jak ogień i woda, całkowicie inne i pozornie nie mające ze sobą nic wspólnego, tak naprawdę kierują się w życiu takimi samymi zasadami i walczą o to samo. Poza tym obie zdają się nie pasować do swoich czasów.

Nie byłabym sobą, gdybym nie wspomniała o wizji Nowego Jorku z 1907 roku. Wspaniały, doprawdy wierny obraz odzwierciedlający ówczesną rzeczywistość. Nie tylko taką, jaką nakreśliłam na wstępie tej recenzji. Nowy Jork na początku dwudziestego wieku nie był jedynie miejscem, w którym zajmowano się modą i zabawą. Były to czasy, w których ciężko było być kobietą. Praca, niezależność, wolność - płeć piękna nie znała tych słów. O prawa kobiet dopiero zaczynano wtedy walczyć. Społecznie z pewnością nie było tam kolorowo, ale pod każdym innym względem - owszem. Choćby dla tego niezwykłego klimatu gotowa byłabym znieść wszystkie trudności związane z byciem kobietą. Autorka odrobiła lekcje i pokazała Nowy Jork zarówno z tej dobrej, jak i złej strony.

Ze stron Butiku na Astor Place wyłania się autentyczny obraz życia w mieście, które współcześnie nazywane jest stolicą całego świata. Prostota narracji i dźwięczny, klarowny styl Stephanie Lehmann sprawiają, że jej powieść trafia do każdego czytelnika zainteresowanego tematem. Jest to doprawdy znakomita książka, której wieczorna lektura może sprawić odbiorcy ogromną przyjemność. Polecam ją Waszej uwadze! 


Butik na Astor Place, Stephanie Lehmann, Muza 2015, s. 480.

10 komentarzy:

  1. Przeczytam bardzo chętnie. Będę mieć na uwadze tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cenię w książkach wątki "jak być kobietą w czasach...." Ta pozycja może mi dać kolejny wgląd w przeszłość. Z chęcią przeczytam, chociaż schemat dwutorowego prowadzenia akcji już mi się przejadł. Często trafiam na taki zabieg. Nie mniej jednak uważam książkę za interesującą i dam jej szansę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Myślę, że to interesująca pozycja. Może kiedyś sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kilka razy mignęła mi okładka przed oczami, ale nie przywiązałam do niej większej uwagi. Teraz uważam, że może to być całkiem ciekawa pozycja.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nigdy o tej książce nie słyszałam, aczkolwiek czuję się zachęcona :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię czytać powieści o kobietach; poznawać ich spojrzenie na świat; dowiadywać się, jak wygląda(ło) ich życie... Intryguje mnie ta pozycja, więc rozejrzę się za nią. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Lekturę posiadam, więc na pewno przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka mi się bardzo podobała, więcej w takim stylu bym chciała ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nowy Jork - uwielbiam jego historię :) Książkę o NY na pewno nie przegapię :).

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam tę powieść! Chętnie sięgnęłabym po kolejną, o dalszych losów obu bohaterek, jeśli kiedyś p. Lehmann pokusi się o jej popełnienie ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za opinię i zapraszam ponownie!