STRONA GŁÓWNA      PRZECZYTANE      O MNIE       PARTNERZY       KONTAKT/WSPÓŁPRACA             Facebook Instagram  Ask.Fm  Lubimy czytać

26 maja 2015

"Julia. Trzy tajemnice" - Tahereh Mafi


Recenzje poprzednich tomów: Dotyk Julii | Sekret Julii | Dar Julii

Tahereh Mafi napisała jeden z moich ulubionych cyklów młodzieżowych. Wszystkie trzy książki składające się na trylogię jej autorstwa bardzo mi się spodobały, kiedy więc dowiedziałam się, że światło dzienne ujrzy też zbiór opowiadań zatytułowany Julia. Trzy tajemnice, naprawdę się ucieszyłam. Byłam podekscytowana faktem, że w końcu będę mogła przeczytać cokolwiek z punktu widzenia Aarona, który jest moim pierwszym poważnym book crushem, do czego z racji wieku chyba nie powinnam się przyznawać.

Zanim przejdę do meritum sprawy i opiszę moje wrażenia po lekturze Trzech tajemnic, chciałabym podzielić się z Wami pewnym wnioskiem. Otóż, odkąd w Polsce zaczęły się pojawiać pierwsze nowelki, byłam zdecydowana posiadać je wszystkie w papierze i szczerze się oburzyłam, gdy np. Sine Qua Non wydało Countdown Miry Grant wyłącznie w formie elektronicznej. Teraz uważam jednak, że nie wszystko musi koniecznie być drukowane, przy czym nowelki Tahereh Mafi to jedna z takich właśnie rzeczy. Szkoda zachodu włożonego w redakcję oraz edycję tekstu, który można przeczytać w dwie godziny, a który kosztuje zdecydowanie za dużo jak na swoje gabaryty.

Nie oznacza to jednak, że historie zaprezentowane w zbiorze przez autorkę nie są w ogóle warte Waszej uwagi. Wręcz przeciwnie, gorąco polecam Wam zapoznanie się z nimi. W zależności od tego kogo najbardziej lubicie w świecie stworzonym przez Tahereh Mafi, któraś z nich powinno przypaść Wam do gustu. Pierwsza napisana jest z perspektywy Adama, który przeżywa rozstanie z Julią, druga to relacja Aarona dotycząca jego uczuć do młodej mutantki, a trzecia to zebrane w całość zapiski dziewczyny, które można było przeczytać w trylogii.

O dzienniku Julii nawet nie ma co dyskutować, bo to tylko przedruk tego, co już wiemy. O drugiej z nowelek, tej z punktu widzenia Adama, mogę napisać jedynie to, że tylko pogłębiła moją niechęć do tego chłopaka. Poważnie! Sądziłam, że nie można kogoś aż tak znielubić, jednak postać Kenta jest tak odpychająca, że sympatia do niego graniczy z cudem. Przede wszystkim Adam jest strasznie niestabilny emocjonalnie - z jednej strony przeżywa rozpad związku z Julią, a z drugiej traktuje ją jak szmatę. Odgrywa rolę skrzywdzonego przez los chłopaka, który dba o młodszego brata bardziej niż o siebie, a jednak nie widać tego nawet po lekturze fragmentów trylogii z jego perspektywy. Nie mogę za to powiedzieć żadnego złego słowa o Aaronie, który pozostał ludzki do samego końca, a nowelka napisana z jego perspektywy dodatkowo świadczy o tym jak ciekawą i nietuzinkową postacią jest ten chłopak. Podoba mi się w nim to, że walczy z mroczniejszą stroną swojej osobowości, udowadniając w ten sposób, że każdy może się zmienić na lepsze, nawet jeśli wcześniej popełnił wiele błędów.

Nowelki Julia. Trzy tajemnice niewiele wnoszą do uniwersum stworzonego przez Tahereh Mafi, ale stanowią przyjemny dodatek dla fanów serii o Julii. Podtrzymuję swoje zdanie, że niekoniecznie warto było wydawać je na papierze i jednocześnie zapewniam, że jest to lektura lekka i godna uwagi, jeśli tylko jest się miłośnikiem świata, który wykreowała autorka. A nie czytalibyście tej recenzji, gdyby tak nie było, prawda?

Julia. Trzy tajemnice (Dotyk Julii #2.5), Tahereh Mafi, Moondrive 2014, s. 198.

11 komentarzy:

  1. Akurat kupiłam te nowelki, w sumie nie liczę na wiele, mam tylko nadzieję, że miło spędzę z nimi czas :-)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam chyba pierwszą książkę i jakoś mi się nie spodobała ale skończę czytać całą serię i zobaczę czy moje zdanie się zmieniło.


    little-jay999.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. "Dziennik Julii" jest, według mnie, najlepszą częścią tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Według mnie nowelki warto przeczytać jedynie ze względu na opowieść mojego kochanego Warnera. Nowelka Adama była nudna, a jeśli chodzi o część Julii, to autorka po prostu przepisała wszystkie fragmenty z jej pamiętnika. Tak czy inaczej kocham tę serię (i Warnera!).
    Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam trylogię,ale tej książeczki czytać nie zamierzam.Znacznie chętniej poczytałabym o samym Warnerze ;-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nienienienienie, tak się po prostu nie mówi... Jak ktoś może twierdzić, że część z punktu Adama była nudna? :< Ja go uwielbiam i serce się kraje przez takie słowa jak tutaj, wstyd!

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeszcze nie czytałam tej trylogii, ale mam ją w planach :)
    Moje-ukochane-czytadelka

    OdpowiedzUsuń
  8. Mnie jakoś ta seria nie przekonała i moja przygoda zakończyła się na pierwszym tomie

    OdpowiedzUsuń
  9. Zgadzam się z tym, że nie musiało to być wydane na papierze. Szczerze się przyznam, że...ominęłam narrację Adama i przeczytałam tylko fragmenty Warnera i Julii. Po przeczytaniu ostatniego tomu tak zraziłam się do Adama, że już nie chciałam o nim czytać - a tym bardziej z jego perspektywy. ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Hej!
    Ja przeczytałam te nowelki już dość dawno, jak jeszcze krążyły gdzieś po internecie po angielsku, i masz racje, jak każde nowelki, tak i tych nie trzeba czytać, by zrozumieć główne książki, ale wydaje mi się, że naprawdę warto, a tym bardziej w kolejności tak jak zostały wydawane tj. pomiędzy głównymi częściami trylogii. Są fajnym uzupełnieniem:) Ta trzecia część z zapiskami Julii to chyba tylko polski wynalazek by je zebrać razem (by książka nie była za cienka:D ) bo w oryginale wydaje mi się, że ich nie było...
    Uwielbiam Aarona! od początku do końca! Adama nie do końca, irytował mnie straszie, szczególnie w ostatniej cześci, ale aż tak bardzo to go nie nie lubię. Trochę rozumiem jego zachowanie. Inaczezj sobie wyobrażał związek z Julią, ich charaktery się nie spotkały, wolał siedzieć po cichu gdy ona chciała przenosić góry. Z resztą właśnie dlatego tak bardzo lubię książki Tahereh Mafi, wszystko jest dokadnie wytłumaczone, daczego bohaterka postąpila tak a nie inaczej i co najważniejsze dlaczego wybrała tego chlopaka a nie innego:)

    http://olaroxien.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. W jakiej kolejności powinno się czytać te książki?
    Dotyk Julii
    Sekret Julii
    Dar Julii
    Julia trzy tajemnice
    I ten dziennik Julii?
    I ewentualnie to z zapiskami Adama, ale słyszałam, że to jest słabe. Taka jest kolejność?

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za opinię i zapraszam ponownie!