STRONA GŁÓWNA      PRZECZYTANE      O MNIE       PARTNERZY       KONTAKT/WSPÓŁPRACA             Facebook Instagram  Ask.Fm  Lubimy czytać

6 maja 2015

"Próba ognia" - Josephine Angelini


Polscy czytelnicy być może kojarzą Josephine Angelini z inną serią, która kilka lat temu pojawiła się w naszym kraju, lecz dla mnie lektura Próby ognia to dopiero pierwsze spotkanie z twórczością tej popularnej autorki. Nie wiedziałam czego się spodziewać, ale miałam cichą nadzieję, że pisarka pozytywnie mnie zaskoczy. Tak też się stało - jej najnowsza powieść wydana nakładem Wydawnictwa Jaguar podbiła moje serce i rozbudziła apetyt na więcej. Być może wkrótce sięgnę po serię Spętani przez bogów, a już na pewno po kontynuację Próby ognia.

Bohaterką książki jest Lily, mieszkająca w miasteczku Salem i cierpiąca na liczne dolegliwości natury alergicznej dziewczyna, po uszy zakochana w swoim wieloletnim przyjacielu Tristanie. Pewnego dnia chłopak zabiera ją na imprezę, która w wyniku splotu nieprzyjemnych wydarzeń kończy się totalną porażką. Oszukana i ośmieszona na oczach kolegów ze szkoły Lily chce zniknąć im wszystkim z oczu i wypowiada na głos życzenie, które sprawia, że przenosi się do równoległego Salem. Tam szybko wychodzi na jaw, że dziewczyna jest alter ego wiedźmy Lilian, a na dodatek posiada magiczne moce, dzięki którym nie cierpi już z powodu swojej choroby. Nowe zdolności mają jednak wysoką cenę, zaś intencje Lilian nie są ani trochę czyste. Lily zostaje wrzucona w sam środek konfliktu, w którym może stracić życie, a jedynym wyjściem z sytuacji jest opowiedzenie się po jednej z jego stron.

Nie czytałam zbyt wielu książek o wiedźmach. Na dodatek zwykle źle mi się one kojarzyły, na co wpływ miały bez wątpienia oglądane przeze mnie w dzieciństwie liczne bajki o pięknych, niewinnych księżniczkach i brzydkich, złych czarownicach. Można zatem powiedzieć, że Josephine Angelini przybyła mi na ratunek, gdyż Próbą ognia udowodniła, że wiedźmy mogą też być dobre, zaś książki o nich - wciągające. Jestem absolutnie zakochana w jej najnowszym dziele i z ręką na sercu przyznaję, że z miejsca dołączyło ono do grona moich ulubionych powieści dla młodzieży. Wartka akcja, świetnie wykreowane postacie, genialnie przedstawiony świat magii, intrygująca fabuła - oto główne składowe historii Lily, dzięki którym autorka zrobiła na mnie ogromne wrażenie.

Nie rzucam słów na wiatr, chwaląc kreację alternatywnego Salem. Autorka naprawdę postarała się, by była ona ciekawa, spójna i oryginalna. Światem magii rządzi system, w którym władzę dzierżą wiedźmy. Istnieją również mufle i mechanicy, czyli pomocnicy, a także koczownicy, których najłatwiej przyrównać do buntowników, którzy walczą z niesprawiedliwym reżimem. Mimo że termin koczownicy sugeruje, że są to ludzie niezbyt inteligentni, nie należy tak o nich myśleć, bo są to w dużej mierze naukowcy. Sedno sprawy tkwi w przekonaniu czarownic, że nauka to zło i należy ją tępić, podczas gdy rebelianci chcą ją praktykować dla dobra innych ludzi. Dosyć dziwny konflikt, ale liczę na to, że autorka wyjaśni dokładniej o co chodzi w drugim tomie.

Na wyróżnienie zasługuje też postać Lily. Polubiłam ją właściwie od samego początku. Najpierw jej współczułam ze względu na stan zdrowia, bo sama w takiej sytuacji czułabym się beznadziejnie, ale potem zaczęłam podziwiać jej hart ducha i chęć zmiany na lepsze. Jestem pewna, że gdyby ktoś dał mi szansę przenieść się do równoległej krainy, gdzie żyłoby mi się lepiej, postąpiłabym tak samo jak ona. Różnica polegałaby na tym, że Lily byłaby potężną czarownicą obdarzoną magicznymi mocami, a ja nikim szczególnym. Główna bohaterka Próby ognia to odważna i zdecydowana nastolatka, nad wyraz dojrzała i rozsądna. Brakuje jej kilku cech do bycia ideałem, ale pod wieloma względami stanowi dla mnie wzór roztropnej postaci, z którą łatwo można byłoby się zaprzyjaźnić. Często jest tak, że autorzy kreują bohaterów albo na pozbawionych wad osobników, albo na gburów, których z miejsca zaczyna się nienawidzić. Josephine Angelini stworzyła wyważoną pod względem charakteru jednostkę, zadając kłam utartym schematom i udowadniając, że normalność wciąż jest w cenie.

Obłędnym rozwiązaniem zastosowanym przez autorkę w książce jest więź tworząca się między czarownicą a, na przykład, mechanikiem. Kiedy zachodzi potrzeba, pomocnik wiedźmy jest przez nią niejako naznaczany, dzięki czemu ich relacja wskakuje na zupełnie nowy poziom. Dla nikogo nie będzie nowością fakt, że i w przypadku Lily dojdzie do czegoś podobnego, przy czym warto wiedzieć, iż z czasem urodzi się z tego całkiem przyjemny wątek miłosny, ale z kim i dlaczego trzeba już wyczytać samemu z lektury.

Próba ognia to wyśmienicie napisana i jeszcze lepiej przetłumaczona powieść, od której trudno oderwać wzrok. Właściwie powinnam przestrzec, że sięganie po dzieło Angelini wieczorami kończy się zarwaniem nocy, bo jak się już człowiek dosiądzie do tej niezwykłej książki, to potem ma trudności z powrotem do rzeczywistości. Autorka posiada wyjątkowy dar kreowania rzeczywistości, która zachwyca już od pierwszego kontaktu, a na dodatek ma głowę pełną świetnych pomysłów, dzięki czemu przy lekturze Próby ognia w ogóle nie można się nudzić. Jestem zachwycona jej wizją magicznego Salem i już dziś zapraszam do niego wszystkie osoby zainteresowane tematem.


Próba ognia (Worldwalker #1), Josephine Angelini, Jaguar 2015, s. 527.

15 komentarzy:

  1. Nie znam autorki i nigdy o książce nie słyszałam, lecz pewnie kiedyś przeczytam (o ile przeczytam te 100000 książek z mojej listy :)
    www.filigranoowa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się, że udało mi się książkę tę pożyczyć z biblioteki, szybko zamierzam się za nią zabrać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dawno nie czytałam dobrej książki o wiedźmach, więc myślę, że "Próba ognia" mogłaby mi się spodobać.

    P.S.
    Angie, jak ty obłędnie piszesz! Czy ja ci to już kiedyś mówiłam? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mówiłaś :P Ale baaaardzo dziękuję! <3

      Usuń
  4. Słyszałam już o tej książce i kiedyś przymierzałam się do wspomnianej innej serii autorki, ale na przymiarkach się skończyło. Może ta mnie bardziej zmobilizuje do zapoznania się z twórczością pisarki. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam " Spętanych przez bogów" i gdy usłyszałam o nowej seri J.Angelini wiedziałam, że będzie to coś orginalnego i zaskakującego i oczywiście nie zawiodłam się. Polecam z calego serca twórczość tej pisarki.
    Pozdrawiam autorke tej recenzji. Gdybym nie czytała wcześniej tej książki napewno byś mnie do tego zachęciła ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Z chęcią ją przeczytam. Zachęciłaś mnie swoją opinią!

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam ją krótko po premierze. Naprawdę nie mogłam się od niej oderwać. Pamiętam, że zarwałam nockę, aby tylko jak najwięcej się dowiedzieć. :) Jest to jedna z nielicznych książek, którym ostatnimi czasy przyznałam 10/10 gwiazdek :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Już kolejna pochlebna recenzja tej książki. W końcu muszę ją przeczytać! :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Autorkę znam, więc tę pozycję przeczytam koniecznie! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. "i jeszcze lepiej przetłumaczona" - oj, rzadko zdarzają się takie słowa. Zdecydowanie muszę ją zdobyć, bo chyba jeszcze nic nie czytałam o wiedźmach (oprócz Makbeta :D).

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie czytałam żadnej książki tej autorki, ale już sam tytuł zachęca do przeczytania, nie mówiąc oczywiście o recenzji, która jak najbardziej nakreśliła mi tematykę tego utworu na plus :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Są wiedźmy, jest impreza! Takie klimaty same w sobie przyciągają czytelników ;)

    www.zapachdruku.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Muszę w końcu przeczytać tą książkę ;)
    Tyle książek świetnych do przeczytania i tak mało czasu ;(
    Trzeba na wakacje czekać C;Po twojej recenzji muszę ją przeczytać ;) Tyle książek i tak mało czasu ;(
    Ach tylko czekać na wakacje C;
    http://www.ksiazkiponadniebo.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Właśnie skończyłam Czytać wspomnianą książkę,
    Faktycznie trudno się oderwać.
    Nocka zarwana ja nie wyspana ale zadowolona :D
    Czyta się bardzo szybko i przyjemnie.
    Fabuła wciąga niesamowicie :)
    Polecam jak również serię "Spętani przez Bogów"
    Autorka ma niesamowitą wyobraźnię i umie pobudzić wyobraźnię czytelnika :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za opinię i zapraszam ponownie!