STRONA GŁÓWNA      PRZECZYTANE      O MNIE       PARTNERZY       KONTAKT/WSPÓŁPRACA             Facebook Instagram  Ask.Fm  Lubimy czytać

21 lipca 2015

"Sekret O'Brienów'' - Lisa Genova


Lisa Genova jest autorką, która zdobyła światową sławę dzięki pisaniu książek o różnego rodzaju schorzeniach neurologicznych. Na pewno pamiętacie Motyla, Lewą stronę życia i Kochając syna, czyli trzy bardzo popularne powieści jej autorstwa. Ja, na przekór temu, że Motyl od dawna czeka na mnie na półce, sięgnęłam po najnowsze dzieło słynnej pisarki - Sekret O'Brienów w formie e-booka. Jesteście ciekawi moich wrażeń?

Joe O'Brien jest szanowanym policjantem w Charlestown, kochającym mężem oraz ojcem czwórki dzieci. Tak jak inni lubi oglądać mecze lokalnych drużyn, od czasu do czasu zajść do pubu na piwo, spędzać czas z rodziną i przyjaciółmi. Zdarza mu się wybuchać niekontrolowanym gniewem i potykać o własne nogi, ale nigdy w życiu nie powiązałby tego ze śmiertelną chorobą układu nerwowego. Ale pewnego dnia pada straszliwa diagnoza - Joe ma chorobę Huntingtona. Nieuleczalną i bardzo, bardzo wredną przypadłość, która objawia się tikami, pląsawicą oraz agresją. Jednak nie to jest w niej najgorsze. Najgorsze jest to, że tę chorobę się dziedziczy...

Jestem świeżo po lekturze Sekretu O'Brienów, więc z ręką na sercu mogę powiedzieć, że książka zrobiła na mnie piorunujące wrażenie. Poraziła mnie prawdziwość przedstawionych na jej kartach wydarzeń i zastanawiałam się skąd pisarka czerpała inspirację. Jak się okazało, Lisa Genova opisała historię rodziny dotkniętej Huntingtonem, korzystając nie tylko ze swojej wiedzy medycznej, lecz przede wszystkim doświadczeń innych ludzi. Spędziła mnóstwo czasu z chorymi oraz ich rodzinami, dowiadując się jak wygląda ich codzienność i walka z nieuleczalną chorobą. Muszę przyznać, że wykonała kawał dobrej roboty, ponieważ tym, co podczas lektury zrobiło na mnie największe wrażenie, był wszechobecny realizm, osobiście chwytający mnie za serce.

O'Brienowie zostali przedstawieni jako dość specyficzna rodzina. Joego, głównego bohatera, autorka w dużej mierze sprowadziła do roli pacjenta, choć na kartach powieści znalazłam też wiele momentów, z których można się było dowiedzieć co czuje w związku ze swoją chorobą. Jego żona, Rosie, będąca zagorzałą katoliczką, zwracała na siebie uwagę jako osoba najbardziej dotknięta przypadłością męża. To ona musiała się nim zajmować, jako pierwsza otrzymywała ciosy, gdy Joe wykonywał niekontrolowane ruchy ściśle związane z postępem pląsawicy, najmocniej cierpiała, stale pytając Pana Boga o powody, dla których przeklął jej rodzinę. Dzieci O'Brienów z racji dziedziczności Huntingtona odgrywały niemniej ważne role w całej powieści, przy czym psychiczne dojrzewanie najmłodszej z czwórki rodzeństwa, Katie, do poznania wyniku testów genetycznych było motorem napędzającym fabułę książki, ważniejszym nawet od choroby ojca, która tak bardzo zmieniła ich życie.

Chwała Lisie Genovie, że w całej tej drobiazgowości nie ukazała ani finału choroby Joego, ani wyników Katie. Spodobał mi się ten stan zawieszenia oraz niepewność, która sprawiła, że finał powieści był dla mnie niezwykle udany. Dzięki temu Sekret O'Brienów odebrałam jako opis walki o godne życie i marzenia, a nie sprawozdanie z umierania i utraty nadziei. Wbrew pozorom książka, która opowiada o tak parszywej chorobie nie pozostawiła mnie z uczuciem beznadziei, za to zachęciła do refleksji. Jestem za to wdzięczna autorce - spodziewałam się stosu chusteczek obok łóżka, a zamiast tego ukończyłam piękną, rodzinną i przejmującą opowieść o woli życia i potędze miłości, czyli dwóch najważniejszych elementach tej wspaniałej książki.

Sekret O'Brienów to bardzo dobra propozycja dla osób, które interesują się medycyną i lubią od czasu do czasu poczytać o różnych schorzeniach. To doskonała opcja dla miłośników rodzinnych historii, w których przedstawia się walkę o wartości, które są dla nas niezwykle istotne. Jeśli szukacie ciepłej opowieści o tym, że nie należy się poddawać nawet w obliczu takiej choroby, to najnowsze dzieło Lisy Genovy powinno przypaść Wam do gustu.

Sekret O'Brienów, Lisa Genova, Filia 2015, s. 448.

Za udostępnienie e-booka do recenzji dziękuję Virtualo.pl.

7 komentarzy:

  1. Ciekawie się ta książka zapowiada, zacznę czytać :)
    http://premiery-ksiazek.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie niedawno zakupiłam "Motyla" tej autorki. Przyznam, ze wszystkie cztery jej książki chciałabym przeczytać :) Na razie jednak zobaczymy, cz spodoba mi się ta, którą posiadam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Z jednej strony książka wydaje się być interesująca, a z drugiej nie wiem, czy by mnie nie znużyła... Ale chyba jednak spróbuję się za nią zabrać :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie dzisiaj zaczęłam ją czytać i mam nadzieję, że spodoba mi się tak jak poprzednie książki autorki:)

    OdpowiedzUsuń
  5. O "Sekrecie O'Brienów" chyba do tej pory nie słyszałam, no może tytuł faktycznie obił mi się kiedyś o uszy, ale za to "Motyl" tej autorki chodzi za mną już dość długo i chyba muszę w końcu go dorwać.

    OdpowiedzUsuń
  6. Kojarzę autorkę, bardzo chętnie przeczytam "Sekret O'Brienów". Interesująy wybór tematyki.

    OdpowiedzUsuń
  7. Recenzja Bardzo ciekawa i przejrzysta zaintrygowałaś mnie do przeczytania tej książki jak i innych książek tej autorki możliwe ze sam ją zrecenzuje i napisze na swoim blogu-http://magiiaksiazek.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za opinię i zapraszam ponownie!