STRONA GŁÓWNA      PRZECZYTANE      O MNIE       PARTNERZY       KONTAKT/WSPÓŁPRACA             Facebook Instagram  Ask.Fm  Lubimy czytać

5 sierpnia 2015

"Paragraf 5" - Kristen Simmons


Stany Zjednoczone przyszłości to brutalnie wyniszczony wojną kraj, w którym władzę dzierży armia, podczas gdy ludność cywilna żyje w ciągłym strachu przed aresztowaniami. Porządku pilnuje Straż Obywatelska, zajmująca się egzekwowaniem licznych paragrafów, a także w wyłapywaniem osób, które je złamały. W takim świecie żyje Ember, główna bohaterka powieści Paragraf 5 autorstwa Kristen Simmons.

Pewnego dnia do drzwi domu Ember pukają przedstawiciele władz, w tym jej dawny ukochany, Chase. Okazuje się, że Straż Obywatelska otrzymała rozkaz aresztowania matki dziewczyny za złamanie postanowień paragrafu piątego - czego on dotyczy, tego Wam nie zdradzę. Nastolatka stawia opór i trafia do obozu dla dziewcząt, którym zarządzają siostry salwatorianki. Wydawać by się mogło, że będzie to spokojne miejsce, w którym Ember nie zazna cierpienia, jednak okazuje się, że siostry wcale nie są miłosierne. Życie dziewczyny zamienia się w piekło, więc nie pozostaje jej nic innego jak zaplanować niebezpieczną ucieczkę...

Powieść ta należy do gatunku młodzieżowego postapo i choć nie grzeszy oryginalnością, jest zgrabnie napisana i w miarę wciągająca. Podoba mi się ponura wizja przyszłości wykreowana przez autorkę, ponieważ daje duże pole do popisu, jeśli chodzi o świat przedstawiony. Środowisko, w którym żyje Ember, jest bardzo brutalne i ściśle podporządkowane niekiedy chorym zasadom, a o tym zawsze dobrze się czyta. Wizja Kristen Simmons ma tylko jedną zasadniczą wadę: jest niepełna i sprawiająca wrażenie nieukończonej.

Skąd ten pomysł? Otóż Paragraf 5 rozgrywa się po wojnie, ale jakiej - tego nie wie nikt. Autorka nie wyjaśnia kto z kim walczył i jaki był rezultat owego konfliktu zbrojnego. Nie wiemy co było powodem, dla którego w ogóle do niego doszło. Pisarka nie zdradza też co się stało, że władzę w USA przejęło wojsko, odrzucając tekst konsytutucji i formułując własne prawa. Jak widzicie, pytań jest sporo, a odpowiedzi - żadnych. Na szczęście jest to dopiero pierwszy tom serii, więc jest szansa, że w kolejnych książkach Simmons uchyli rąbka tajemnicy.

W powieści występuje wielu bohaterów, ale najważniejsi są Ember i Chase. Szczerze mówiąc, ten drugi byłby o wiele lepszym materiałem na główną postać. Przede wszystkim dlatego, że jest niejednoznaczny i tajemniczy, podczas gdy Ember to otwarta księga, a do tego naiwna póki co dziewczyna, której wciąż wiele brakuje do emocjonalnej dojrzałości. Mimo to oboje bardzo polubiłam i z przyjemnością czytałam o ich losach.

Paragraf 5 to niezły początek kolejnej młodzieżowej trylogii, którą chętnie przeczytam i postawię na półce wśród ulubionych tytułów. Choć znalazłam w powieści kilka niedociągnięć, uważam, że ma ona potencjał, by stać się jedną z ciekawszych publikacji w tym gatunku. Niecierpliwie wyczekuję kontynuacji, a Was gorąco zachęcam do zapoznania się z pierwszym tomem. Myślę, że i Wam przypadnie do gustu!

Paragraf 5 (Paragraf 5 #1), Kristen Simmons, Publicat 2015, s. 312.

10 komentarzy:

  1. W sumie to pierwsza recenzja, która przekonała mnie do książki. Gdyby wraz z nią trafiła tylko kasa do portfela, to już bym ją miała w rękach :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie słyszałam o niej, ale chętnie przeczytam, jak tylko wpadnie mi w łapki ^^

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo chętnie przeczytam tę książkę. Lubię takie klimaty, więc myślę, ze przypadnie mi do gustu ;)
    http://alejaczytelnika.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Od dłuższego czasu mam zamiar ją przeczytać. ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pierwszy raz słyszę o tej książce, ale chętnie po nią sięgnę. Szkoda, że autorka zostawiła tyle pytań bez odpowiedzi, bo nie lubię spraw niedokończonych, ale kto wie... może po takich recenzjach jak twoja, jeszcze wróci do tematu i wyjaśni niektóre sprawy? Mam taką nadzieję.
    "Paragraf 5" wrzucam na listę zakupów a Tobie serdecznie dziękuje za recenzje!

    OdpowiedzUsuń
  6. Książka czeka już na mojej półce, teraz wystarczy znaleźć czas aby ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jestem świeżo po lekturze tej książki i przyznam, że jest bardzo dobra. Z czystym sumieniem mogę ją polecić każdemu fanowi tego gatunku:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubię takie klimaty. Książka zapowiada się interesująco i mam nadzieję, że zadane przez Ciebie pytania po przeczytaniu znajdą odpowiedzi w kolejnych tomach. :)
    Oby Paragraf 5 był w bibliotece! :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam książki o takiej tematyce i chociaż "Paragraf 5" nie była najwyższych lotów, przyjemnie się ją czytało i chętnie sięgnę po dalsze tomy.
    magia-slow-recenzje.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Intrygująca! Obowiązkowo dodaję do listy książek do przeczytania :D

    http://my-little-infinity.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za opinię i zapraszam ponownie!