STRONA GŁÓWNA      PRZECZYTANE      O MNIE       PARTNERZY       KONTAKT/WSPÓŁPRACA             Facebook Instagram  Ask.Fm  Lubimy czytać

7 marca 2016

"Długo i szczęśliwie" - Soman Chainani


Recenzje poprzednich tomów: Akademia Dobra i Zła | Świat bez książąt

Kiedy sięgałam po pierwszy tom Akademii Dobra i Zła autorstwa Somana Chainaniego, nie wiedziałam jeszcze, że mam w ręku prawdziwą perełkę. Wystarczyło jednak kilkanaście stron, bym pokochała magiczny świat Sofii i Agaty całym sercem. Potem było tylko lepiej, bo powieść Świat bez książąt okazała się jeszcze lepsza, co z kolei dawało mi nadzieję, że finał tej historii będzie równie dobry, co dwie poprzednie książki. Czy faktycznie tak było?

Dawniej najlepsze przyjaciółki, teraz zaciekłe rywalki - Sofia i Agata pod koniec Świata bez książąt mocą własnej decyzji wybrały odrębne zakończenia swojej baśni. Nieskazitelnie Dobra Agata wybrała życie u boku Tedrosa, zaś usilnie próbująca nie być Zła Sofia dała życie złemu Dyrektorowi Akademii i została jego Królową. Mimo że obie postanowiły żyć z dala od siebie, myślami nadal były ze sobą blisko. Na dodatek Baśniarz na nowo rozpoczął spisywać ich losy, co oznaczało, że to jeszcze nie koniec, i że ich Długo i Szczęśliwie nadal na nie czeka. Czy będzie im dane je osiągnąć, zanim cały świat na dobre pogrąży się w ciemnościach, a Zło zwycięży?

Nie wierzę, że to już koniec. Świat wykreowany przez Somana Chainaniego wciągnął mnie tak bardzo, że jakbym tylko mogła, chętnie sama zostałabym uczennicą Akademii Dobra i Zła, i pewnie dlatego tak bardzo bym chciała, by powstały kolejne powieści w tym magicznym uniwersum. Fakt, duże znaczenie dla mojego uwielbienia dla cyklu Akademia Dobra i Zła ma tu podobieństwo do słynnej serii JKR, ale to nie wszystko. Historię Sofii i Agaty pokochałam również za bezgraniczną miłość jej autora do baśni, a także za ukazanie prawdy o nas, a dokładniej tego, że nic nie jest czarno-białe i jednoznaczne. Cykl Chainaniego ma przesłanie, które do mnie trafia, mimo że jego powieści dedykowane są młodzieży, a sama już od dawna do najmłodszych nie należę.

Długo i szczęśliwie to doskonałe zwieńczenie trylogii i równie wspaniała lektura. Wciąga już od pierwszych stron i pozostawia w stanie permanentnego napięcia do samego końca. Akcja jest niezwykle dynamicznie prowadzona, a losy bohaterów stają się jeszcze bardziej zawiłe. Chainani nawet w ostatniej części swojego brawurowego cyklu potrafi nieźle namieszać. Tym razem zdradza kilka tajemnic z życia Sofii i Agaty, które dla mnie osobiście były niezwykle eletryzujące i fascynujące. Dzięki temu całość wspaniale się zazębiła i nabrała większego sensu. Muszę przyznać, że jestem pod ogromnym wrażeniem, a pamietajmy, że wciąż mówię o powieści młodzieżowej.

W Długo i szczęśliwie Sofia i Agata walczyły o zakończenie, które byłoby dla nich idealne, lecz nie było to łatwe zadanie, zwłaszcza gdy los złośliwie mnożył ku niemu przeszkody. Najbardziej wzruszały mnie rozpaczliwe próby Sofii, która za wszelką cenę chciała być Dobra tak jak jej przyjaciółka. Odwrotnie niż goethowski Faust, pragnęła Dobra, wiecznie czyniąc Zło. Jej wewnętrzna walka była bodaj najciekawszym wątkiem w całej tej trylogii, tym bardziej dlatego, że Agata właściwie od początku do końca pozostawała taka sama, nie musiała przechodzić przez to, co Sofia i z mojego punktu widzenia miała dużo łatwiej. Finał historii pokazuje ogromną rolę fatum ciążącego nad bohaterkami, co stanowi dodatkową zaletę fabuły. Książki, które na pierwszy rzut oka wydają się infantylne i błahe, okazują się czymś więcej! I chyba w tym tkwi cały ich niezaprzeczalny urok.

Ogromnie się cieszę, że Jaguar wydał w Polsce powieści Somana Chainaniego. Wszystkie trzy głęboko wryły mi się w pamięć i serce - Długo i szczęśliwie chyba najbardziej. Jeśli wahaliście się, czy sięgnąć po ten cykl, nie bójcie się i koniecznie się z nim zapoznajcie. Jestem pewna, że Sofia i Agata zrobią na Was duże wrażenie, a wykreowany przez autora świat oczaruje Was równie mocno, co mnie. Jeśli nadal macie wątpliwości, to wiedzcie, że trylogia Akademii Dobra i Zła należy do grona moich ulubionych książek na równi z Harry'm Potterem. Jeśli to Was nie przekona, to doprawdy nie wiem co innego mogłoby to uczynić.

Długo i szczęśliwie (Akademia Dobra i Zła #3), Soman Chainani, Jaguar 2016, s. 528.

8 komentarzy:

  1. Nie słyszałam o tej trylogii, ale Twoja opinia jest bardzo intrygująca. Muszę przyjrzeć się tym książkom z bliska, bo coś czuję, że mamy wielkie szanse się polubić. :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja na swojej półce mam pierwszą część i od kilku miesięcy nie mogę się za nią zabrać, zawsze coś innego mnie skusi. Dzięki twoim recenzjom na temat tej serii na pewno w najbliższym czasie ją przeczytam. Mam nadzieję, że mi też tak przypadnie do gustu jak Tobie! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Początkowo byłem sceptycznie nastawiony do tej serii, jednak teraz, muszę się jeszcze raz zastanowić nad sięgnięciem po nią. Skoro stawiasz ją na równi z samym Harrym Potterem, to to musi coś znaczyć :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam kilka trylogii i ogólnie serii w planie, więc na razie tą sobie odpuszczam ;) Ale cieszę się, że Tobie się podobała :)
    pozdrawiam cieplutko
    http://ksiegoteka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. W wakacje przeczytałam dwa pierwsze tomy i muszę stwierdzić, że historia Sofii i Agaty całkowicie mnie pochłonęła. Nie mogę się doczekać ostatniej części trylogii, a po przeczytaniu twojej recenzji jestem pewna, że nie zawiodę się i tym razem <3

    OdpowiedzUsuń
  6. Właśnie ostatnio gdzieś mi przemgneła przed oczami ta trylogia.. po twojej recencji stwierdzam, ze trzeba zacząc sie za nią rozglądać i w końcu przeczytac

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo chcę przeczytać te książki, przede mną wciąż jeszcze pierwszy tom. Ciekawi mnie ta chęć czynienia Dobra, a mimo tego czynienie zła. Muszę kupić tę trylogię!

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam zamiar sięgnąć po tę trylogię :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za opinię i zapraszam ponownie!